utorok 7. apríla 2015

Storočnica

Storočnica úvodných siedmych až ôsmych mesiacov prvej svetovej vojny, ktoré bezprostredne ovplyvnili históriu Slovenska - obzvlášť východného - sa nám pomaly začína chýliť ku koncu. Rozhodol som sa preto nahustiť sem fotografické materiály a videá, ktoré som pri príležitosti tohto výročia nazbieral v priebehu uplynulých štyroch rokov.


Pamätník prvej svetovej vojny na cintoríne v Humennom


Videá

Najprv by som vám rád ponúkol moje vlastné videá k danej téme. Zachytávajú rekonštrukcie bojov z dvoch ročníkov podujatia Karpaty 1914/1915, konkrétne 3. a 4. ročníka (na ktorých som sa zúčastnil ako divák). Prajem príjemné sledovanie.


Bitka o Kalváriu, Humenné, november 1914.
Rekonštrukcia v sobotu 18. októbra 2014, na lokalite pôvodného bojiska.



Veľkonočná bitka v Karpatoch, úsek frontu pri Výrave, marec 1915. 
Rekonštrukcia v sobotu 20. apríla 2013, na lokalite pôvodného bojiska.

Nechcem však ostať len pri mojích videách. Hoci mi to trvalo dlhšie a dopĺňal som to len postupne, na YouTube som sa snažil vyhľadať všetky videá z jednotlivých ročníkov podujatia Karpaty 1914/1915, a usporiadať ich do playlistov. Zdá sa, že tá babračka priniesla svoje ovocie, lebo vám ich teraz môžem pekne zaradom ponúknuť :

2. ročník (14. júl 2012) - Nižná Jablonka
3. ročník (20. apríl 2013) - Výrava
4. ročník (18. október 2014) - Humenné
5. ročník (18. apríl 2015) - Stebník

Kliknite na niektorý z odkazov a otvorí sa vám playlist videí z daného ročníka akcie.

Prvý ročník je nanešťastie výnimka z môjho prácneho zostavovania playlistov. K nemu som zatiaľ nič nenašiel. (Ale budem ďalej hľadať.)


Fotografie

Nasledujúcich šesť albumov fotografií som zhotovil a skompiloval v priebehu posledných 4-5 rokov. Sú z rôznych akcií organizovaných občianskym združením Klub vojenskej histórie Beskydy, často v spolupráci s Vihorlatským múzeom v Humennom alebo Zemplínskym múzeom v Michalovciach.

* Výstava Karpatský front 1914-1915 : Odkrývanie minulosti (Humenné, 11. november - 31. december 2010)
* Vojensko-historické podujatie Karpaty 1914/1915 Výrava 2013 (Výrava, 20. apríl 2014)
* Podujatie k pamiatke prvej svetovej vojny v rámci Medzinárodného dňa múzeí (Michalovce, 17. máj 2014)
* Vojensko-historické podujatie Karpaty 1914/1915 Humenné 2014 (Humenné, 17.-18. október 2014)
* Výstava Prvá svetová vojna : Karpatský front 1914/1915 (Humenné, 16. október - 20. december 2014, predĺžená do 27. januára 2015)
* Výstava Karpatská zima 1914/1915 (Humenné, 22. január - 13. marec 2015)

Jednu výstavu (A národ oboril sa na národ) a jedno vojensko-historické podujatie (Karpaty 1914/1915 Stebník 2015) som nanešťastie vynechal, pretože som sa nemohol zúčastniť z časových dôvodov a pre zaneprázdnenosť v tom období. Takže z týchto dvoch akcií nejaké vlastné fotografie bohužiaľ nemám. Ale pevne verím, že fotografie z ostatných albumov sa vám budú pozdávať a budete s nimi spokojní. Snažil som sa kde sa len dalo, aby som vytvoril kvalitné fotografické spomienky na jednotlivé akcie.

----

Menší doslov

Toto nie je finálna verzia tohto článku. Priebežne ho ešte doplním o materiály nazbierané za posledných pár týždňov a mesiacov. A v seriáli o letectve za prvej svetovej vojny i informovaní o dianí súvisiacom s pripomínaním si prvej svetovej vojny na našom území, budem pokračovať aj naďalej. Človek sa predsa len tak nezrieka dlhodobých koníčkov. ;-)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára